Total Pageviews

Tuesday, December 11, 2012

SEGAN

SEGAN....

Tetiba terasa segan dengan seorang pakcik time solat Isyak berjamaah di masjid area Selayang tadi, dia solat di sebelahku...aku perasan, dia tak baca apa2pun, tapi dia tetap berusaha untuk solat berjemaah, in fact setiap gerakan dalam solat semua dia buat based on apa makmum lain buat, terperasan matanya melihat kiri dan kanan, kadang2 kepalanya dipusing kiri dan kanan juga utk melihat

gerakan makmum lain, dan banyak jugak pergerakannya dalam solat...dari berdiri dalam posisi qiam di tengah rakaat...aku tak kata dia solat tak betul atau sebaliknya kerana yang menentukan solat seseorang itu diterima atau tidak hanyalah Allah SWT. in fact walau pun pakcik tu pada mata kasar nampak tak betul solatnya, tapi, siapa tahukan, tetiba solatnya lebih diterima dari aku yang entah apa2ni or even imam yang mengimamkan kami, mungkin solat pakcik itu diterima dek kerana usaha dan kesungguhannya dalam solat....Allah SWT itu Maha Pengasih dan Maha Penyayangkan...dia memiliki segala-galanya, malah keberkatan dan keredhaan itupun milik Allah SWT. juga.

Apa yang membuatkan aku segan ialah bila melihat kesungguhan pakcik itu, walau dia tahu dia lemah dalam amalan solat, tapi dia tetap berusaha untuk solat, in fact solat berjemaah lagi....aku yang BERAT NANANG nak solat berjemaah ni, malah kadang kalau nak solat berjemaahje terasa berat badan aku tetiba naik sampai 16 tonne, berat boh!... punyalaa malas, bab bagi alasan tu dan tangguh tangguh solat jemaah tu aku memang cemerlang juga....entah solat sendirian aku tu laku atau tidak, entahlah......yelaa takut laa jugak if incase dalam solat termiss benda2 perlu..tambah lagi...yang aku duk perasan pakcik tu solat semacamtu pun dah nampak dah kualiti kusyuk aku...sendiri mahu ingat...but itu pengajaran buat aku...agar sedar diri....aku tak perfect...and nobody perfect....but serious aku segan dengan pakcik tu...


Orang cakap, solat berjemaah, di samping pahala 27 kali lebih besar dari solat bersendiraan, abg angkat aku si Matahari Biru pernah kata juga dulu, orang yang solat berjemaah, kadang kalau ada yang terkurang, imam akan cover mana yang patut....tulaa bagusnya...in fact, tomatninoh kita terkawal dek imam tu punya leading, kalau solat bersendirian, entah aku ni perasan ke tak atau nyanyuk terus nak jaga tomatninoh yang memisahkan antara rukun dan bacaan rukun sesuatu solat, benda wajib dijaga tu boh.........sesekali terfikir, tinggike kualiti solat aku selamani yang kalau masuk umur aku yang bakal genap 32 tahun beberapa hari lagini, berapa dah penerimaan yang aku dapat? adakah solat aku hanya sekadar buat utk lepas tanggungjawab atau buat dan dapat segala yang siimpikan setiap orang islam; solat diterima AllahSWT serta mendapat keberkatan dan keredhaan Allah SWT....

Bila difikirkan balik dasyat jugak darjah keterukannya kalau diikutkan perhitungan sendiri, bab diterima atau tidak aku serahje kepada Allah SWT. cumanya, bab pahala siket tu....sedih dan sadis rasanya di hati.


Well kawan2 just sharing apa yang aku rasa ketika ini....maklumlaa sejak nak genap umur 32ni, makin sensitip...serba serbi rasa terkurang, serba serbi rasa semacam....selalu terfikir, kalau dah 30 macam ni umur aku, berapa tahun lagilaa aku boleh hidup....kalau beli rumah time umur2 macamni, berapa tahunje laa aku merasa tinggal, ....in fact selalu aku terbayang, if mati, tetiba jasadku dikuburkan, dengan aku lena di alam sana....tak terbayang rasa takutnya, gelap tu...(sebab tak tahu kubur aku terang ker atau gelap, based on amalan hidup, mcm tak confidentje sebab terasa tak layakje utk dikasihani dengan keterangan mcmku harapkan itu, but aku mmg nak sangat rahmat Allah SWT bila kembali kepadanya nanti)...

Sedih bila memikirkan.....dengan amalan yang silamnya, memang malas nak cari lebih buat bekalan, terasa juga rugi...rugi sejak aku baligh dan mumayyiz, rugi sebab sia2kan masa2 bilamana fikiran aku ni masih suci llagi utk jadi hafiz (sekarang? hanya Allah SWT sahaja yang tahu), rugi sebab selalu sangat aku biarkan Malaikat Atit buat kerja lebih masa untuk catat amalan sia2 aku yang merugikan termasuk dosa yang aku sendiri lumurkan pada kesucianku sejak lahir bilamana aku dikurniakan taraf mumayyiz serta akhil baligh oleh Allah SWT....sedangkan Malaikat Rokit, duk mencari je belah mana nak tolong aku, agar ok catatan belah kanan aku.....ruginya aku.....tulaa just sharing secebis apa yang aku rasa kan ketika ini....si tua yang lemah serba serbi ni termasuk gemalai....but aku redha....kalau itu sifatku...susah nak uboh boh.....

Yang penting, SEMOGA KITA SEMUA SENTIASA DIBERKATI DAN DIREDHAI ALLAH SWT.

No comments:

Sampai Syurga