Total Pageviews

Tuesday, December 11, 2012

SYUKUR DI ATAS PERTOLONGANMU

Syukur harini petang, 4 Disember 2012....Allah SWT amat memahami kedudukanku dan juga keadaanku....tadi dalam baki akaun gajiku hanya tinggal RM26.++....hati terasa sedikit gundah, duit belanja dlm poket cuma ada RM50 lebihje.......sempat tak ni nk bertahan sebelum masuk gaji bulanni?

 

Aku sedar, gaji yang aku terima baru2ni untuk bulan November 2012 banyak aku gunakan sebab terpaksa, untuk medical check up disebabkan kesihatanku, belanja pulang ke kampung, malah banyak lagi keperluan lain di samping kehendak-kehendak lain yang sentiasa menginginkan aku berbelanja juga...

But tetiba tadi ada seseorg sms minta nombor akaun utk melangsaikan hutang duit yg dia sejak lama pinjam dariku....aku tak pernah meminta dia bayarkan, cuma dulu seingatku, aku pernah cakap, if dah ada duit dan mampu, bayarlah, kalau tak de tak pelah,

 

In fact tadi aku tak terfikirpun akan ada orang nak langsaikan hutangnya padaku, walaupun terdetik dalam hati risau sebab duit belanjaku pasti tak cukup...RM26.++ dalam akaun, dan RM50.++ dalam poket...awal bulan tuh...sedangkan tarikh gaji terbaru lambat lagi...claim pun kalau dibuat paling awal 14hb baru dapat....(syukur sebab bahagian kewangan office aku amat cekap dalam pemerosesannya) but itu kalau aku hantar claim dan ni pun nak tak nak tetap kena tunggu prosedure hari ke 14. sekarangni pun aku tak anta lagi claim sebab tunggu tarikh submit 10hb.

Yang pasti, selepas menerima sms itu, aku terfikir, dan tersedar, Allah mendengar dan mengetahui keadaanku walaupun sekadar terdetik di hati...aku sedar juga bahawa Allah SWT sentiasa mengikuti setiap inci dan saat perkembanganku...bukti kebesaran dan kekuatan cintanya kepada hambanya....
syukur Ya Allah....kerana kau tidak pernah membiarkan hambamu di dalam kesusahan...ada sahaja bantuanmu yg tanpa disangka-sangka....syukur sangat-sangat......

Walaupun cara hidupku tidak semewah mana dan walau aku mampu untuk hidup dalam semua kemewahan itu dengan pendapatanku tapi aku bersyukur dengan jalan yang Allah SWT tetapkan buatku....aku redha....

Yang pasti, apa yg membuatkan aku amat terharu bila jarak masa antara aku mengetahui jumlah baki duit dalam akaunku yg RM26.++ dan dlm poket RM50.++...dengan masa aku tetiba menerima sms untuk orang melangsaikan hutangnya denganku hanyalah dalam lingkungan 45 minit....begitu cepat pertolongan Allah SWT. Aku takkan berpaling darimu lagi Ya Allah SWT kerana aku sentiasa tahu bahawa kau sentiasa memerhatikanku dan memahami serta menyayangiku....

Aku bersyukur, kerana banyak kali juga Allah SWT membantuku dalam keadaan yang aku sendiri tidak jangkakan. Dulu, aku pernah kesuntukan duit dek kerana over spending disebabkan kealpaanku sendiri, dan kesilapanku sendiri, tapi tetiba Allah SWT membantuku, tidak semena2 dalam masa tak sampai sehari, ada orang menelfonku meminta mengajar Yoga, apa yang menakjubkan, bayaran yang diberi bukan selepas sebulan atau selepas habis tempoh aku mengajar, tapi in advance, maksudnya sebelum kelas bermula....malah aku dibayar lebih dari keperluanku, yang paling menakjubkan, aku hanya perlu mengajar selama sejam seminggu dengan bayaran RM200 setiap jam in fact semua dibayar secara advance dan aku amat bersyukur kerana semua itu kurniaana Allah SWT, terima kasih juga buat sahabatku yang merecommendku...takkanku lupakan setiap jasa itu...semoga Allah sentiasa memberkati, meredhai dan memudahkan setiap urusanmu, aku bersyukur dan tidak menyangka betapa besar dan tak terjangka langsung bantuan Allah SWT itu datang....aku benar-benar bersyukur......semua membuatkan aku malu sendiri dalam terharu, jika nak dibayangkan dengan dosa yang aku pernah lakukan yang melumuri setiap inci badanku, terasa seolah-olah tidak layak untuk aku menerima semua ini, tapi aku sentiasa memerlukan semua itu, aku sentiasa mengharapkan segala-galanya hanya daripada Allah SWT, meletakkan segala nasibku kepadanya, dan menyerahkan segala-galanya kepadanya dan mengikut dan menerima setiap apa yang ditentukan olehnya buatku disamping berdoa memohon perlindungannya dari sesuatu yang boleh mengganggu kehidupan aku dan semua yang ada disekelilingku....apa sekalipun, aku amat bersyukur kerana sekurang-kurangnya aku tahu Allah SWT sentiasa mendengar luahan hatiku, menerima doaku, dan memakbulkan doaku....dan itulah bukti bahawa dia memang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, dan aku yakin serta pasti semua mengalami dan merasai cinta dan kasihnya yang Maha Agung itu...walau dalam apa cara sekalipun, dia tetap yang terbaik dalam Menyayangi, malah yang terbaik dalam Menyintai.....malah yang terbaik di dalam segala-galanya....


Kisah yang lain yang membuatkan aku sentiasa memikirkan dan mengingati betapa besarnya kekuasaan Allah SWT. dan betapa besarnya pengaruh Allah SWT dalam mencorakkan hidupku agar aku sentiasa muhasabah dan sedar akan kelemahan dan kekuranganku adalah bila kereta Wiraku dicuri dulu...time kursus PTD DPA pada tahun 2008, actually time tu kereta aku memang bermasalah sistem komputer dalaman yang asyik padam signalnya atau gagal menyala signalnya, dan aku terdetik juga risau tentang kos untuk membaiki masalah keretaku, sebab mana tahu time drive tetiba keretaku mati tak semena mena atau bermasalah lain, maklumlaa, aku ni species driver tahu naikje...tak tahu apa2 bab parts atau dalamannya, kos untuk baiki pasti tinggi, kalau guna duit sendiri, pasti beribu, sedangkan aku tidak mampu.....but tetiba bila aku dimaklumkan ibu saudaraku ketika di latihan DPA untuk polis, bahawa keretaku dicuri....aku pelik kerana aku boleh tenang tanpa rasa gundah....(ini suatu bantuan Allah SWT yang mengurniakan aku ketenangan dan kesabaran serta semangat menghadapi kehilangan- aku sendiri pun pelik saat itu inikan pula sahabat dan adik beradikku yang turut pelik melihat aku tidak menunjukkan kerisauanpun mahupun rasa susah hati), keretaku hilang beberapa bulan dan beberapa bulan itu lah aku merasai kesukaran juga pergi kerja naik bas dan teksi berulang dan dalam pengalaman itu, aku banyak belajar dan mengenali insan2 baik2 dan pelbagai ragam manusia di sekitar rumahku yang kalau sebelum ini dengan kereta aku takkan pernah berpeluang mengenali dan mengetahui mereka, namun dengan kehilangan kereta itu, aku berpeluang merasai kesukaran orang lain, memerhati kehidupan sekeliling, ibu2 yang bangun seawal sebelum subuh menghantar anak kesekolah, walaupun sekadar meenunggu dihentian bas, merasai menumpang ven pasar borong untuk ke pejabat, malah pelbagai kenangan lain dengan insan2 budiman pelbagai kaum di sekitar rumahku yang ternyata semuanya memiliki keistimewaan yang dikurniakan Allah SWT. walaupun mereka dari pelbagai latar belakang, agama dan kaum...tapi aku dapat melihat kekuasaan Allah SWT dari setiap pengalaman berharga itu....then selang beberapa bulan, aku menerima panggilan keretaku ditemui semula, tapi hanya tinggal rangka, cermin dan enjin tanpa wayar, semua sparepart telah dicuri termasuk kusyen, dan sekali tengok kereta ku time tu memang selayaknya ke kilang besi buruk....but keretaku telah diinsurancekan dan dibaiki dengan bayaran claim insurance...dengan total claim lebih kurang RM12,000, untuk baiki dan install spare part baru, kerusi dan segala keperluan lain....semua complete set untuk kereta wiraku...akhirnya bila siap dibaiki, kereta ku umpama kereta baru, semua sparepart baru, dan semua masalah sistem komputer dalaman yang sebelum ini merisaukan aku, semua telah dibaiki malah semuanya baru....umpamanya aku mendapat sebuah kereta baru yang complete dicat baru, suatu keajaiban lain ialah aku tidak perlu mengeluarkan walau sesenpun duit untuk membaiki keretaku, semua dicover insurance dengan izin Allah SWT dan itu kurniaan dan bantuan Allah SWT...itulah yang mengejudkan dan betul2 membuatkan aku terharu...malah sehingga kini aku dapat rasakan, saat-saat ketika kereta ku dicuri sehingga ditemui itu umpama suatu masa yang Allah SWT telah takdirkan untuk aku belajar berdikari, mengambil pengajaran malah muhasabah diri dengan setiap pengalaman yang Allah SWT telah sediakan di dalam tempoh itu untuk aku pelajari dan ambil iktibar agar aku sedar bahawa hanya dia Maha Berkuasa yang Menentukan segala-galanya dan makhluk tiada kuasa....dan aku pasti itu selama-lamnya.....syukur Ya Allah ....aku sangat2 bersyukur kepadamu....


SEMOGA KITA SEMUA SENTIASA DIBERKATI DAN DIREDHAI ALLAH SWT.

No comments:

Sampai Syurga