Total Pageviews

Wednesday, December 12, 2007

1st day kerja - 26/11/2007

Pukul 5.00 pagi aku bangun pagi tu, 26hb November 2007, aku stay rumah senior aku dulu malam tu dekat Dengkil, sebab dia dah tolong aku, so dia ajak aku stay bermalam rumah dia dulu....segan jugak, senior aku tu siap semburkan ubat nyamuk ke bilik tempat aku tidur, sediakan tuala untuk aku, malah sediakan bilik khas untuk aku rehat.....heheheheh...ala2 star hotel...rumah dia pun besar jugak....

Pagi tu aku bangun terus facial, maklumlaa first day, then bersiap gosok baju, kul 5.15 pg, aku turun ketingkat bawah rumah teres 2 tingkat sewaan senior aku tu...dia masih tidur lagi di depan ruang tamu, manakala aku tidur di bilik kat tingkat atas....pagitu, aku slow bukak pintu depan takut jugak ganggu senior aku membuta....tapi dia terus terjaga....then aku panas kan enjin kereta, sementara tu...aku kemaskan barang2 keperluan....then bila senior aku tutup gate lepas aku kuarkan kete, teruslaa aku memecut, hayya...pukul 5.30 pagi atas higway...aku isi minyak dekat Petronas Dengkil, then memulakan perjalanan....Subuh aku tak solat lagi sebab tak masuk waktu..time aku dalam kete tulaa baru masuk waktu....lepas lepasi tol Putrajaya dan ambik kad tol, aku drive, banyak jugak kereta pagi2 subuh harini....memecut nak cepat sampai..aku denganinsafnya dengar radio IKIMlaa pagi2 ni...insafkaaannn....tapi best jugak radio IKIM ni banyak benda berguna yang aku dapat...aku memang hati2 jugak carijalan dekat higway PLUS tu..takut silap masuk nanya aku....bila sampai hujung Highway dekat Jalan Duta, aku masuk, terus ke Tol, bedebak, RM7.90 aku kena...huhuhuh...kalau macam ni tiap2 hari bangkrap aku....


Lupa nak beritahu..petang hari 26hb tu aku dah start masuk rumah sewa tu....okaylaa..yang penting dekat...tak de laa menyusahkan aku sangat...tuan rumah dah bagi tilam, bantal dan cermin so apa lagi yang kurang,aku cuma perlu beli untuk diri sendiri , rak baju, dan rak untuk letak maintenance aku yang banyak tu....heheheh....

Hari pertama kat ofice aku berdebar teramat sangat....bukan sebab kerja namun sebab aku tak nak sebenarnya posting dekat MITI ni, due to ada seorang ex-kawan aku yang lupa daratan selepas dapat kerja PTD tu pun posting dekat situ...aku tak nak laa satu kem. dengan dia, dahlaa satu bangunan tu beb...dia dah kutuk aku sesedap rasa time dapat tahu aku dapat PTD, kami perang besar malam aku nak pergi lapor diri haritu...dan aku rasa terhina sangat bila dia hina aku as PTD ni...dia ingat dia besar sangatker..mentang2 dah nak confirm...cerita tentang bekas kawan aku ni panjang ceritanya..tak pelaa...tak baik ingat benda2 tak pekdah ni...buat hilang mood akujerr...

So terus-terusan aku masuk jerr bangunan tu..orang pertama aku tegur ialah pak cik guard....heheh..tanya bahagian HR kat mane ye....ahaks...then aku naik ke tingkat 9 seperti yang diberitahu, level sumber manusia MITI..kat situ..mulalaa aktiviti menunggu aku...sampai situ aku meet semua 3 org kawan sebatch PTD aku...3 perempuan, aku sorangjer lelaki sejati yang dapat MITI...3 org tu, adalah Arfah, Veeky dan Rodiyah...budak KL, Sarawak dan Kedah....ist 3 days aku banyak habiskan masa isi borangtu dan ini....then masuk library lepak..aku siap tidur lagi sesedap rasa....then hari ke 4 rasanya...kami diberi tempat posting..pada 29/11/2007 kalau tak silap aku...aku dapat posting ke bahagian...aku berdoa agar aku tak ditempatkan satu bahagian dengan bekas kawan aku tu,...dan yang paling menakutkan adalah satu bilik.....akhirnya syukur sangat, aku ditempatkan di bahagian lain...isitu di tingkat dua, jauh dari mamat tak sedar diri tu.....bahagian aku Kawalan Import dan Eksport, Unit Barangan Dua Guna...aku jadi penolong pengarah dekat situ..kerja aku sampai hari ini adalah memverifykan kerja support staff untuk permohonan AP orang awam...fokus aku banyak pada jentera berat, alat ganti, dan tak lama lagi based on kawan2 PTD aku kat sini cakap...berasaplaa ko Arif dengan AP bahan kimia pulak....hehehehhe...aku telan air liur jugak..tapi bagi aku okay jerr kerja tu....memang tuff tapi yang penting tak perlu ngadap bos sangat, lagipun all verification ikut sistem software MITI..so tak perlu on paper sangat...aku just perlu verify dan bagi undersign aku....cumanya yang aku risau time buat paper processing project nanti..aku diberitahu oleh roommate aku kat sini En. Azlan (nama prof'l) kat sini boses each level memang strict...yang teramat sangat....tak kira level semua strict....huhhuuh...berdebar jugak aku...


First day masuk ke department tu aku takut jugak, takut tak leh diterima dek staff, namun bila masuk jerr bahagian aku tu, syukur pulak all staff sangat professional walau pun ada PTD yang ala2 kekwat jugak..maklumlaa...senior dengan junior, who is better...by the way, aku pun tak heran langsung tentangtu..yang aku tahu, asalkan aku dapat buat kerja dengan tenang dan komited serta cekap, itu dah kira syukur sangat2....

No comments:

Sampai Syurga